تحولات لبنان و فلسطین

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای کشور گفت: یکی از مشکلات اساسی امروز تأمین قیر بوده به‌طوری‌که در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آماده آسفالت در استان‌های کشور وجود دارد اما قیر موردنیاز آن‌ها تأمین نشده است.

 نبود قیر ۳۵۰۰ راه روستایی را معطل نگه داشت

به گزارش قدس آنلاین، خداداد مقبلی در حاشیه بازدید از برخی مسیرهای روستایی قوچان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: برای تأمین اعتبارات موردنیاز راه‌های روستایی بر اساس تصمیم‌های گرفته‌ شده این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان‌ها و به‌ تبع کمیته برنامه‌ریزی شهرستان‌ها بررسی و سپس اعتبار موردنیاز اختصاص داده می‌شود.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با یادآوری اینکه برای دو مسیر روستایی قوچان اعتباری در کمیته برنامه‌ریزی این شهرستان در نظر گرفته‌ شده است، گفت: برای مسیر روستای مشکانلو از توابع بخش آبکوه یک‌بار مناقصه برگزار شد اما پیمانکاری اعلام آمادگی نکرد در نتیجه این مناقصه تجدید شده و تا یک ماه آینده تکلیف آن مشخص خواهد شد.

وی با یادآوری این موضوع که طی دو سال گذشته اطلاعات خوبی در زمینه راه‌های روستایی توسط سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور به‌دست‌آمده است، بیان کرد: این اطلاعات مربوط به روستاهای ۲۰ خانوار به بالا بوده که به‌صورت جزئی مسائلی نظیر طول راه‌های، میزان کوهستانی بودن مسیرها و تعداد دشت‌های ماهور گردآوری شده است.

مقبلی ادامه داد: طی این بررسی‌ها مشخص شد ۷ استان محروم و کم برخوردار در این زمینه همچون کرمان، خراسان شمالی، کردستان و سمنان وجود دارد که از میان ۴۶۲ شهرستان موجود در کشور ۷۲ شهرستان ضریب برخورداری زیر ۷۰ درصد دارند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای پایین بودن ضریب برخورداری برخی شهرستان‌های کشور را در نامناسب بودن توزیع اعتبارات و ناقص بودن اطلاعات مورد نیاز دانست و خاطرنشان کرد: برنامه توزیع اعتبارات نباید استانی و شهرستانی باشد بلکه باید به‌صورت ملی صورت بگیرد زیرا این امکان ندارد اطلاعات روستاهای محروم دست سازمان راهداری بوده و اعتبارات بدون این بررسی‌ها تقسیم شود.

وی یادآور شد: به‌عنوان‌ مثال ضریب برخورداری استان خوزستان در حوزه آسفالت حدود ۹۴ درصد بوده اما شهرستان دزفول به ۲۴ درصد می‌رسد و این اختلاف نشان از آن دارد که توزیع اعتبارات مناسب نبوده است پس باید توزیع اعتبارات بر اساس این اطلاعات دقیق و جامع صورت بگیرد تا نُرم کشوری افزایش پیدا کند.

مقبلی با اشاره به این موضوع که مشکلاتی در زمینه تأمین قیر وجود دارد، گفت: سال گذشته هر تن قیر ۵ میلیون تومان بود اما امسال با وجود اینکه اعتبارات افزایش چندانی نداشته است به ۱۲ میلیون تومان رسیده است؛ در حال حاضر ۳ هزار و ۵۰۰ کیلومتر راه آماده آسفالت در استان‌های کشور وجود دارد اما قیر موردنیاز آن‌ها تأمین نشده است.

معاون سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور تأکید کرد: اگر قیر مورد نیاز در سریع‌ترین زمان ممکن تأمین نشود به دلیل فرارسیدن فصل سرما، کاهش دما و بارش برف و باران، تمام اقدامات انجام‌شده برای این راه‌های آماده باید دوباره صورت بگیرد.

وی راه را زیربنا و زیرساخت کشاورزی، اقتصاد و فرهنگ برشمرد و تصریح کرد: خیلی از روستاییان به‌عنوان قطب تولید محسوب می‌شوند و اگر راه مناسبی برای آنان تعبیه نشود باعث افزایش اصطکاک در حمل‌ونقل و حتی بالا رفتن برخی هزینه‌های دیگر خواهد شد.

مقبلی با اشاره به بازدیدهای انجام‌ شده از سطح روستاهای قوچان و یادآوری اینکه این شهرستان در زمینه ضریب بهره‌مندی نسبتاً با کشور همسان است، گفت: برخی مسیرهای فرعی دارای عمر بیش از ۲۵ سال است که از سطح رویه نامناسب برخوردار و نیازمند روکش آسفالت هستند.

معاون ساخت و نگهداری راه‌های روستایی و فرعی سازمان راهداری حمل‌ونقل جاده‌ای ادامه داد: این اعتبارها باید از سوی استان برای قوچان تأمین شود زیرا بهسازی راه‌ها یکی از مهم‌ترین اقدامات در زمینه ایمنی به شمار می‌آید.

انتهای پیام/

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.